-Na cestě za poznáním-

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Násobilka jako když bičem mrská

„Pět krát tři je patnáct. Čtyři krát šest je dvacet čtyři. Deset krát devět je devadesát. Sedm krát osm… je padesát šest!“ Vzduchem létají čísla a pleskají karty o stůl. Násobilka a zábava? Jde to vůbec dohromady? Ale jde. Vezměte do ruky karty (tato „základní lidská potřeba“ byla spolu s alkoholem a cigaretami k dispozici na novinových stáncích dokonce i v době nejtvrdšího lockdownu)  a zahrajte si naši novou hru zvanou „Násobilka jako když bičem mrská.“

Dril a nuda?

Jak jste se naučili násobilku? Pamatujete si to? Ať zvedne ruku ten, kdo se ji – stejně jako já – musel nadrilovat zpaměti. Jen tak, žádné pomůcky. Pouze sloupečky čísel a matematických symbolů k zapamatování. Akorát tehdy to byla třetí třída, nikoliv druhá.

učebnicích profesora Hejného (a jistě i v mnoha dalších) se dnes násobilka zavádí přes příklady vedoucí k jejímu pochopení. Jde k podstatě. Co to znamená, když násobím čtyřmi? Počítám nohy pejsků. A tak podobně. Neobsahuje dril v podobě nekonečné řady příkladů. 

Co však s tím, když v kmenové škole při přezkoušení musí žáček prokázat, že umí násobilku, jako když bičem mrská?

Jde to i hravě

Pro pochopení principu násobení jsme vedle pracovní učebnice používali kartičky, obrázky, kostičky… co nám přišlo pod ruku

Pro snadnější zapamatování vytvořil manžel sérii videí, skrz která si dcerka mohla ve spojení s grafickým znázorněním násobilku naposlouchat. 

A při procvičování jsme sáhli po kartách: Koupili jsme si pokerové karty, které obsahují čísla 2 – 10. Vybrali jsme z balíčku všechny číselné karty a esa namísto 1. Zamíchat, rozdělit na dvě hromádky a už to jelo: manžel losoval jedno číslo, dcera druhé a nahlas zpaměti násobila. S každým dalším procvičením jí šla násobilka lépe a lépe.

Na pořadí záleží

Syntaxe nebo-li pořadí je věc více než důležitá. Najdete rozdíl mezi větami „Pepa kousl psa.“ a „Pes kousl Pepu.“? Vsadím se, že ano. A pokud jste pes či Pepa, rozdíl také výrazně pocítíte na vlastní kůži.

Operace násobení je operace komutativní, kdy na pořadí činitelů nezáleží. Na čem však záleží, je pořadí kroků vedoucích od počáteční neznalosti k ovládnutí násobilky. Nemůžeme začít hned přezkušováním. Pokud to z jakéhokoliv důvodu uděláme, výsledkem bude nešťastné dítě, které si nevěří a násobilku neovládá, a matematika se mu stane když ne rovnou úhlavním nepřítelem, tak neoblíbeným předmětem číslo 1.

Úplně prvním krokem je dobře se naladit. Když máme s dcerkami všechny dobrou náladu, hned se nám vše daří víc, den je veselejší a novinky do těch malých hlaviček přímo skáčí. S úsměvem jde přeci všechno líp! 🙂 A to platí pro učení matematiky stejně jako pro výtvarné chvilky s barvičkami.

Druhým v řadě je pochopení principu. Bez pochopení se z učení (nejen) násobilky stane pouhé biflování.

Do třetice přichází pasivní zapamatování. Někomu k tomu pomůže se opakovaně dívat na sloupečky násobků, jiný je musí slyšet, další opsat či manipulací s kostičkami osahat. Cesty jsou různé. 

Čtvrtým krokem je procvičování. 

Teprve jako páté v pořadí pak může přijít „přezkoušení“ – ať už ve škole před tabulí, v testu či při pololetním přezkoušení domškoláka na kmenové škole.  Anebo prezentace ve formě videa, kterou jsme natáčeli k uzavření známek tento školní rok.

Násobilka jako když bičem mrská

Pokud vám toto video pomohlo, šiřte prosím odkaz na něj (a tento blog) mezi své přátele a ty, kterým by též mohlo být nápomocno.

P.S. Pro zájemce jsme vložili videa s násobilkou do členské sekce zde na blogu. Stačí, když se zaregistrujete, a vaše děti si mohou přehrávat všechna videa zdarma. Věříme, že potěší a pomohou i někomu z vás.

„Úspěch bez pocitu naplnění je ve skutečnosti selháním.“ Anthony Robbins

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on google
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
en_GBEnglish