-Na cestě za poznáním-

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Mistrovství ve čtení

Pokud Vás zajímá, jak může dítě s dysfázií ve velice krátkém čase dosáhnout mistrovství ve čtení, je tento článek určen právě Vám. V předešlém článku jsem popsal, jak se nám podařilo zvládnout techniku čtení po slabikách a také, jak jsme pohořeli s genetickou metodou čtení. V dnešním blogovém příspěvku se zaměřím na tuto výzvu z jiného úhlu pohledu.

Jediná správná metoda?

Zjednodušeně řečeno zde jsou dva základní názorové proudy: první protěžuje klasickou metodu čtení po slabikách, druhý zase metodu genetickou. Je však otázka učení čtení tak černobílá, aby bylo možné tvrdit, že existuje jediná správná metoda?

My jsme po čase dospěli k názoru, že ve skutečnosti je zapotřebí používat obě metody. Když čteme pravidelně, vidíme různá slova opakovaně. Tím, jak je neustále čteme znovu a znovu, tak se je nakonec naučíme číst tzv. geneticky = vidíme slovo jako celek a je nám jasné, jak se čte. Pokud narazíme na naprosto nové slovo, zpravidla se jej snažíme přečíst po částech = po slabikách.

Neexistuje tedy jediná správná cesta. Ve skutečnosti (v reálném životě) používáme oba přístupy zároveň.

V čem je tedy fígl?

Pokud potřebujete s dítětem procvičit některé slova, které jsou pro něj obtížná k přečtení, můžete opět využít systému tzv. paměťových karet (flash cards).

Nejdůležitější je asociovat zvuk slova s jeho vizuální podobou. A tady se nachází kámen úrazu většiny kupovaných knih nebo kartiček: knihy mají krásné ilustrace, avšak při nácviku čtení tyto poutavé obrázky přetahují oko od textu k obrázkům.

Daleko efektivnějším způsobem je tudíž ručně si vyrobit kartičky s textem. Na kartičku napíšeme např. slovo “ruce”, ukážeme ji dítěti a řekneme “ruce”. Potom ukážeme své ruce a opět řekneme “ruce”. Tím asociujeme zvuk slova s jeho textovou podobou a zvuk slova s jeho vizuální podobou.

Je jedno, jestli si kartičky napíšeme na útržek papíru, nebo je máme elektronicky v programu. Důležité je použít co největší písmo a výraznou barvu, která se líbí dítěti.

ruce - text
ruce čtení s dysfázií flash cards

A pak už jen stačí věnovat kartičkám několik minut denně. Naše holky si kartičky zamilovaly, obzvláště když mohly pomáhat při jejich tvoření – namlouvání zvukové stopy či fotografování. 

Prozkoumávejte, zkoušejte, věřte sobě i procesu učení. A budete překvapeni výsledky, které se brzy dostaví! K procvičování kartiček můžete využít opět program ANKI, kde je možné kartičky jednoduše a přesně pro vaši potřebu vytvořit. 

Hodně zdaru při čtení!

“S pomocí knih se mnozí stávají učenými i mimo školy. Bez knih nebývá učený nikdo ani ve škole.” Jan Ámos Komenský

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments