-Na cestě za poznáním-

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Slabikář

Když se starší dcerka začala zajímat o písmenka, využila jsem jejího nadšení pro omalovánky a odstartovala jsem období ručně kreslených omalovánek doprovázených písmenky. Po nich přišly na řadu pokusy o čtení. Sáhli jsme nejprve po knížkách plných velkých písmen a krátkých slov, tedy moderní genetické metodě. Ať se však dcerka snažila sebevíc, čtení jí nenaskakovalo, zato knížky zanedlouho uměla slovo od slova nazpaměť.

Do 1. školního roku jsme tedy vstoupili již ve fázi znalosti jednotlivých písmenek abecedy, avšak dosud bez schopnosti je spojovat do slabik a slov. Moje kroky tak směřovaly do knihkupectví pro klasický slabikář. Vybrala jsem Slabikář Jiřího Žáčka, který mne zaujal jak ilustracemi Heleny Zmatlíkové, tak – pro mne na první pohled logickým – vystavěním. A jak naše předchozí pokusy s genetickou metodou čtení nezabraly, spojování písmen do slabik zafungovalo a dcerka začala číst – nejprve slabiky, postupně i kratší slova.

Až zpětně jsem na přelomu podzimu a zimy náhodně zjistila, že genetická metoda není pro dysfatické děti vhodná. Ony jednoduše neslyší hlásky ve slovech, což je základním předpokladem pro úspěch při učení genetickou metodou. Není to jejich vina, nesmíme je kvůli tomu onálepkovat jako hloupé! Potřebují klasickou metodu slabik a spoustu opakování.

Ke klasickému slabikáři přibíráme aktuálně na pomoc i moderní studijní aplikaci Anki, pár slov o ní naleznete též zakrátko zde na blogu.

“Opakování je matkou dovednosti.” Tony Robbins

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
5 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
4 let před

[…] že Homér se v 1. třídě základní školy neprobírá. Ale co číst s dysfatickou dcerkou po slabikáři, když s dětskými knížkami prvního čtení jsme úspěch neslavili? Hledali jsme knihy se […]

trackback
4 let před

[…] rok byl odrazovým můstkem českého jazyka slabikář doplněný o písanky. Je to pochopitelné – hlavním úkolem žáčka v 1. třídě je […]

trackback
4 let před

[…] ale postupně se poměr přečteného začal překlápět ve prospěch dcerky. Nejprve pomaloučku slabikovala, později dokázala přečíst i několik […]

trackback
4 let před

[…] nácviku čtení jsme vyzkoušeli řadu různých metod: od genetické metody, přes metody vizuální, až jsme nakonec zjistili, že nejlepší výsledky […]

trackback
4 let před

[…] psala Beatrice v předchozím příspěvku, naše dcerka se v průběhu času díky ručně kreslené živé abecedě naučila poměrně […]