-Na cestě za poznáním-

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Za pokladem Karaku

V posledních týdnech jsme naše pozornost a síly napínali k splnění požadavků školy na úspěšné absolvování 2. ročníku s naší prvorozenou. To znamenalo dokumentování naučeného za poslední měsíce a vkládání do internetového portfolia. Nyní máme již vše povinné splněno a můžeme vydechnout. Poznávat svět okolo nás a učit se nové věci nepřestaneme ani nyní. Ale po večerech namísto stříhání videí a vytváření prezentací z nafoceného materiálu bude více času na hraní… třeba naší nejnovější deskovky s tajuplným jménem Karak.

Karak

Na strmé skále uprostřed nehostinné pustiny vypíná se k nebi legendami opředený hrad Karak. Z živáčků se k němu neodváží přiblížit nikdo ani o pravém poledni, natož za soumraku. Jeho zdi obývají kostlivci, mumie, padlí, pavouci a krysy a neomezeným vládcem je hrozivý drak. Až jednoho deštivého odpoledne, kdy by ven psa nevyhnal, usedlo k deskové hře šest hráčů a šest neobyčejných hrdinů se vydalo přemoci nestvůry i draka a získat pro sebe bájný zlatý poklad.

desková hra Karak domácí vzdělávání cz

Představení hry

Základem hry je 80 kartiček, z nichž hráči postupně budují plán hradního podzemí – labyrintu. Ten se skládá podobně jako při hře Carcassonne, tj. jednotlivé kartičky na sebe musí navazovat, ale oproti Carcassonne v něm vzdor náhodnému losování destiček nemusí zůstávat díry, protože chodba musí pokračovat jen ve směru pohybu hráče a přiložit novou kartičku do plánu můžete opravdu vždy (čímž je i hra jednodušší na pochopení i pro menší děti). 

Hra je podle popisku na krabici určená pro 2 – 5 hráčů, ale protože nikde v pravidlech není psáno, že v jedné hře nesmí proti sobě stát např. Argentus a Xanros, směle bych ty počty rozšířila na 1 – 6 hráčů (ostatně – proč byste si ji vlastně nemohli zahrát sami?) podle počtu hrdinů. Jediné, co bude šestému hráči scházet, je deska inventáře, kterých je – narozdíl od karet a figurek hrdinů – v balení pouze pět.

Pravidla hry

Všichni hráči začínají se svou figurkou na středové destičce s léčivou fontánou. Postupně si losují nové destičky, kterými tvoří plán labyrintu, jako by jím procházeli a tvořili přitom mapu. Během tahu má každý hráč k dispozici až 4 kroky pohybu. Ty může využít buď k vstupu do neobjevené oblasti = položení nových destiček do plánu, k pohybu v již objevené oblasti nebo k boji s nestvůrou.

Je-li na destičce chodba, hrdina jí prochází. V místnostech se nachází nestvůry, s kterými musí bojovat a porazit je. Při budování plánu a položení karty s místností hráč zároveň vytáhne žeton ze sáčku se žetony pokladů a nestvůr. Ten položí na kartu herního plánu. 

  • Vytáhne-li si poklad, umístí jej do místnosti a může pokračovat dále, nebo – má-li klíč – poklad odemyká, zvedá a tah končí.
  • Vytáhne-li žeton s nestvůrou, musí s ní bojovat. Hodí oběma kostkami a součet obou hodnot určuje sílu jeho útoku. K té připočítává souhrnnou sílu vybavení svého hrdiny, popř. dříve získané magické střely. Vyhraje-li, otočí žeton s nestvůrou na druhou stranu, kde je zobrazeno získané vybavení, a umisťuje jej na svou desku s inventářem. (Nemá-li pro daný inventář místo, žeton položí zpátky na kartičku plánu, kde jej získal, a později si ho může zvednout kdokoliv z hráčů, který do dané místnosti vstoupí.) Pokud prohraje, vrací se v labytintu o krok zpátky a otáčí jeden ze svých žetonů života lebkou nahoru. Remíza znamená pro hráče krok zpět na destičku, z které do místnosti s nestvůrou vstoupil, bez ztráty života. Bojem s nestvůrou tah hráče končí a pokračuje další.
Speciální karty:
  • Léčivá fontána: V chodbě, kde se náchází léčivá fontána, lze v průběhu hry vyléčit svého hrdinu, kterému dochází životy. Pokud hrdina nepotřebuje léčení, chodbou jen prochází, nemusí se zastavovat.
  • Portál: Jsou-li na plánu alespoň dva modře svítící portály, jde mezi nimi libovolně jedním krokem cestovat.
Speciální žetony:
  • Magická střela: Ohnivý meč na žetonu přidává k síle útoku +1.
  • Portál uzdravení: Ať je hrdina jakkoliv daleko od léčivé fontány, při použití v boji vyzískaného portálu uzdravení se skokem přesouvá na destičku s léčivou fontánou, plně se vyléčí, zbaví se případně i prokletí Karaku a pokračuje 4 kroky svého tahu.
  • Prokletí Karaku: Jakmile někdo porazí mumii, padne na některého z hrdinů prokletí Karaku. Ten, kdo mumii porazil, vybere prokletého. Dotyčný dostává na svou desku inventáře žeton prokletí a po dobu, kdy ho prokletí tíží, nemůže používat superschopnosti svého hrdiny. Prokletí se zbaví dosáhnutím léčivé fontány a úplným vyléčením.

Cíl hry

Cílem hry je nasbírat nejvíce pokladů a zabít draka. Ve chvíli, kdy některý z hrdinů draka zabije, hra končí. Zvítězí pak ten, kdo nasbíral v průběhu nejvíce pokladů (tzn. odemčel nejvíce truhel s pokladem).

Za pokladem Karaku s dětmi i kamarády

Tato originální česká rodinná desková hra se za poslední 4 roky od svého vzniku těší všeobecné oblibě. A není se čemu divit. Snadno pochopitelná pravidla ji předurčují pro děti a jejich rodiče či kamarády. Díky prvku náhody skrz vylosovaného hrdinu a pokaždé jiný plán labyrintu pod hradem Karak je hra pokaždé trochu jiná. Náhoda hraje svou roli též při hodu kostek a občas umožní porazit i silného protivníka, ač hrdina dosud žádné zbraně nezískal. Kdo hraje víc na jistotu, bude se snažit nejprve porazit slabšího protivníka a postupně tak získávat větší sílu.

Naše dcerky si Karak oblíbily. Po Spících královnách je to další hra, kterou mohou hrát spolu, se stejně starými kamarádkami či s námi. Jediná věc, kterou na Karaku opravdu rády nemají, je žeton prokletí. Ale to má jednoduché řešení: hrát bez prokletí. Aneb vy jste pánem nad každou deskovkou, kterou si zakoupíte. 😉

Karak baví i nás dospělé, zvláště pokud se naskytne příležitost zahrát si ho s dospělými přáteli při sklence vína. 😎

Malá vychytávka na závěr: Protože si doposud nepamatujeme superschopnosti jednotlivých hrdinů, vytiskla jsem k zalaminování kartičky s hrdiny. Můžeme je tak mít každý poruce a nepřetahovat se o rozsáhlý návod v 6 jazycích. Stránku k vytištění naleznete pro své potřeby zde. 🢡

„Hra je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak zjednodušit život. Přesně to jsme dělali jako děti, ale v dospělosti jsme si hrát zapomněli.“ Albert Einstein

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on google
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
cs_CZCzech